پیش بارگذاری

هر آنچه باید درباره سرویس PlayStation Now بدانید

سرویس PlayStation Now چطور کار می‌کند؟

شما می‌توانید از طریق کنسول پلی استیشن خود یا مرورگر وب خود به PlayStation Now بپیوندید. پس از ثبت نام، می‌توانید اشتراک خود را از طریق برنامه PS Now بر روی کنسول یا رایانه شخصی مدیریت کنید. همچنین از طریق این برنامه می‌توانید به دانلود و استریم بازی‌های این سرویس بپردازید.

پس از انتخاب یک عنوان برای بازی، می توانید گزینه دانلود (در صورت امکان) یا استریم آنلاین ابری را ببینید. البته توجه داشته باشید که اگر از نسخه کامپیوتر این نرم افزار استفاده می‌کنید به شما اجازه دانلود بازی داده نخواهد شد. سونی برای تجربه گیم پلی بدون مشکل و لگ، اتصال به اینترنت ۵ مگابیت بر ثانیه یا بالاتر را توصیه می کند؛ چیزی که در ایران شاید به راحتی در دسترس همه نباشد.

در حال حاضر حدود 800 بازی برروی PS Now وجود دارد که تقریباً نیمی از آن‌ها را می‌توانید بصورت مستقیم از کنسول خود دانلود و بازی کنید. از بازی‌های AAA و عناوین مستقل گرفته تا بازی‌های انحصاری‌های محبوب پلی استیشن از نسل‌های گذشته. با این حال بر خلاف سرویس Xbox Game Pass مایکروسافت، هر عنوان فرست پارتی جدیدی، مستقیم راهی سرویس PS Now نخواهد شد، خصوصاً در زمان عرضه!

سرویس PlayStation Now چقدر هزینه دارد؟

در حال حاضر سرویس PlayStation Now در اشتراک‌های ۱ ماهه (9.99 دلار)، ۳ ماهه (24.99 دلار) و اشتراک‌های سالانه (59.99 دلاری) در دسترس است؛ و سونی به مرور زمان نیز در پی کاهش این قیمت‌هاست. اگر به دنبال به صرفه‌ترین گزینه هستید، سرویس سالیانه با احتساب هزینه ماهیانه 4.99 دلاری، بهترین انتخاب است.

همچنین سونی یک دوره رایگان ۷ روزه را برای امتحان کردن سرویس PS Now پیش از ثبت نام به کاربران عرضه می‌کند، گرچه فعال کردن این دوره رایگان نیازمند وارد کردن جزییات کردیت کارت اعتباری است که متاسفانه تهیه کردن آن هم در ایران تا حدودی دشوار است. اگر دوره رایگان را فعال کردید، اطمینان حاصل کنید که پرداخت‌های خودکار را در تنظیمات حساب خود خاموش کنید؛ در غیر اینصورت، پس از پایان دوره آزمایشی، ماهیانه 9.99 دلار از حساب کردیت کارت شما برای این سرویس کسر می‌شود.

PlayStation Now در حال حاضر در 19 کشور ایالات متحده، کانادا، انگلستان، آلمان، بلژیک، فرانسه، ایرلند، سوئیس، اتریش، هلند، لوکزامبورگ، ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، نروژ، پرتغال، دانمارک، فنلاند و سوئد در دسترس عموم قرار گرفته است.

PlayStation Now اجازه نگه داشتن بازی‌ها را می‌دهد؟

بازی های موجود در سرویس PS Now، یا از طریق یک اتصال اینترنتی از کلاود به کنسول شما استریم می‌شوند؛ و یا بصورت مستقیم روی حافظه کنسول شما بارگیری می‌شوند. عنوان‌های قابل دانلود را می‌توان به صورت آفلاین بازی کرد؛ البته مادامی که حداقل هر ۷ روز یک بار به اینترنت وصل شوید تا فعال بودن اشتراک شما تایید شود. البته قطعا بازی‌های مولتی پلیر و کوآپ شامل این شرایط نمی‌شوند.

در حالی که هر ماه تعداد زیادی بازی جدید به این سرویس اضافه می‌شود، بسیاری از آنها نیز حذف می‌شوند. اگر امکان حذف عنوانی در آینده وجود داشته باشد، سرویس PS Now هنگام دانلود آن بازی به شما اطلاع می‌دهد. اگر اشتراک خود را لغو کنید یا به هر دلیلی غیرفعال شود، تا زمانی که مجدداً آن را فعال نکنید اجازه دسترسی به هیچ یک از عناوینی که در لایبری نرم افزار اضافه کردید، نخواهید داشت.

معمولا رایج‌ترین بازی‌هایی که از این سرویس حذف می‌شوند عناوینی هستند که توسط خود سونی منتشر نشده‌اند؛ اما انتظار نداشته باشید که عناوین انحصاری فرست پارتی هم برای همیشه در این سرویس دسترس باشند. به عنوان مثال، آخرین انحصاری‌های فرست پارتی که به این سرویس اضافه شدند God of War و Uncharted 4: A Thief’s End بودند که تنها پس از گذشت سه ماه، از این سرویس حذف شدند. و از آنجایی که شما به صورت فنی مجوز مالکیت بازی‌های دانلود و استریم شده را ندارید؛ اگر این عناوین از سرویس PS Now حذف شوند، نمی‌توانید آن‌ها را نگه دارید.

با این حال، با فرض اینکه در هارد دیسک خود فضای کافی داشته باشید؛ محدودیتی از سمت این سرویس در تعداد بازی‌هایی که می‌توانید دانلود و یا به لایبری خود اضافه کنید، وجود نخواهد داشت. و هر بازی که دانلود کرده یا اخیرا استریم کرده‌اید، را می‌توانید در لایبری پلی استیشن خود و در کنار سایر بازی‌های خریداری شده مشاهده کنید.

PlayStation Plus یا PS Now؟

یک سرویس کاملاً متفاوت از پلی استیشن پلاس است و به همین دلیل، برنامه اشتراک جداگانه خود را نیز دارد. برای استریم یا دانلود عناوین PS Now نیازی به اشتراک PS Plus فعال ندارید. علاوه بر این، بازی‌های موجود در PS Now برای دسترسی به حالت مولتی پلیر و کوآپ نیازی به PS Plus ندارند.

به هرحال، اگر قصد دسترسی به حالت مولتی پلیر هر بازیی خارج از PS Now بدارید باید به فکر تهیه اشتراک PS Plus باشید. البته مزایای سرویس PS Plus فراتر از دسترسی به بخش مولتی پلیر بازی‌هاست، با تهیه این سرویس شما همچنین می‌توانید از تخفیف‌های ویژه در فروشگاه پلی استیشن و عناوین رایگان ماهیانه این سرویس استفاده کنید.

آیا PlayStation Now ارزشش را دارد؟

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا PS Now برای شما ارزش خرید دارد یا نه، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا برآوردی نسبت به سرعت و هزینه اینترنت خود کنید و سرعت پیشنهادی حداقل ۵ مگابیت بر ثانیه سونی را هم در نظر بگیرید. علاوه بر این، بد نیست نگاهی به لیست عناوین حاضر در سرویس PS Now بیاندازید و ببینید چیزی چشمتان را می‌گیرد یا نه. زیرا بسیاری از عناوین قدیمی و نسل گذشته پلی استیشن شاید از نظر غالب افراد ارزش هزینه کردن را نداشته باشد.

به هرحال، دسترسی نامحدود به حدود 800 بازی، آن هم در ازای 5 دلار در ماه یک معامله خارق العاده به نظر می‌رسد. در نهایت، ارزشمند بودن این معامله تا حد زیادی بستگی به علاقه شخص شما به انحصاری‌های سونی برمی‌گردد. اما از نظر من برای اکثر بازی‌های AAA ،ایندی و third-party، سرویس Xbox Game Pass با وجود هزینه کمتر و همچنین دسترسی و دانلود عناوین بیشتر نه فقط چندین بازی گل چین شده، انتخاب بهتر و مقرون به صرفه‌تری است.

پست قبلی

سرویس گیم پس چیست؟ آشنایی با سرویس اشتراکی ایکس باکس

پست بعدی

اموزش وارد کردن کد گیفت کارت (redeem code) استیم والت

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید